2009. október KTE túra Kolozsvár
2009. október 9-11. KTE túra, Kolozsvár, Torda
A Közlekedéstudományi Egyesület Békés Megyei Területi Szervezete szakmai kirándulást szervez Kolozsvárra és Torda környékére, szakmai program az Észak-erdélyi autópálya építésének a felkeresése.
2009. október 9. péntek:
Indulás 6,oo-kor Békéscsabáról az Autóbusz pályaudvar melletti Penny parkolóból, felszállás 6,15-kor a Nemzeti Közlekedési Hatóság képviseleti irodájánál (Szarvasi út 107.), utazás Szalonta – Nagyvárad Reál Bevásárló központ (pihenőhely) – Királyhágó (pihenőhely) – Kolozsvár útvonalon 48 férőhelyes autóbusszal és 16 férőhelyes kisbusszal.
Idegenvezető és tolmács Váncsa Klári aki végig kísérte az utunkat.
Szállás: Kolozsvár Bethlen Kata Diakóniai Központ „A és B” kategóriás 2, 3, 4 ágyas szobáiban
Kolozsvár (Cluj-Napoca), 400075 Ponorului 1., Faluvégi Ildikó: tel./fax: 004-0264-440510, e-mail: bethlenkata@gmail.com Szállás svédasztalos reggelivel.
Az igényfelmérés alapján megrendelt pénteki és szombati vacsora költségét (25 Lei/vacsora) az autóbuszban sikerült összegyűjteni.
Délutáni program: az Észak – erdélyi autópálya építésének a felkeresése sajnos meghiúsult, két halálos munkahelyi baleset miatt az építkezést lezárták és Szabó István építésvezető sem tudott így a segítségünkre lenni.
Az észak-erdélyi autópálya teljes 415 kilométer hosszúságú nyomvonalából, a Torda és Kolozsvár elkerülését szolgáló 35 km-es útszakasz átadását 2009. december 1-re tervezi a kivitelező amerikai Bechtel vállalat.
Váncsa Klári vezetésével a Házsongárdi temetőt és a Botanikus kertet kerestük fel gyalogosan. A kolozsvári magyar elődök temetkezési helyének és a látványos botanikus kert bejárása után elfogyott az energiánk és autóbuszos szállítást kértünk, hogy a vacsorára visszaérjünk.
Vacsora: 19,oo-órakor megrendelésre a Bethlen Kata Diakóniai Központ éttermében.
Menü: Paraszt csorba, Disznósült, Natúrkrumpli-mexikói keverék-brokkoli, Zöld káposztasaláta, Cukrászsütemény
2009. október 10. szombat:
Svédasztalos reggeli 7,oo – 8,oo óra között, majd indulás 8,oo-kor autóbusszal Kolozsvárról Tordára. Tordai sóbánya felkeresése (fakultatív: 10 Lei/fő) és gyalogtúra a Tordai-hasadékban (fakultatív: belépő: 2 Lei). Belépők fizetése a helyszínen egyénileg.
Torda sóbánya
http://www.welcometoromania.ro/DN75/DN75_Turda_m.htm
Torda, régi nevén Potaissa az egyik legfontosabb római város volt. Sóbányáinak köszönhette hírnevét. A településről először 1075-ben írtak. A várdombon lévő római kővár maradványai egy hajdani hihetetlenül nagyméretű építményről árulkodnak. Hosszúsága 573, szélessége 408 méter volt. Terakotta csöveken vezették a vizet. Jelenleg a maradványok egy része látogatható. 1601 augusztus 9.-én a város melletti mezőn gyilkolták meg Giorgio Basta császári tiszt parancsára Mihai Viteazut. A sírján lévő 16 m magas műemléket 1977-ben állították.
A bécsi döntésnek köszönhetően a város 1940 şs 1944 között Magyarországhoz tartozott. 1968-ban municípiumi rangra emelkedett. A sóbányászat még a római uralom alatt kezdődött, és hanyatlása 1840-ben a marosújvári sóbánya beindulásakor indult el. Így a bánya 1992-ben bekapcsolódott a turisztikai láncba. A Történelmi múzeum a Báthory család egyetlen fennmaradt XV-XVI. századbeli erdélyi palotája. Gót stílusban 1560-ban építették, itt székelt az Erdélyi Diéta is. A Református Templom Luxemburg Zsigmond uralkodása idején (1377-1437) épült. Jelenlegi 60 m magas tornyát1904-1906 között építették. A XV században épült Római katólikus templom 50m hosszú és 18,2 m széles. A Tordai fürdő 15 sós tava a régi sóbánya vájatainak beomlása során keletkezett. A tavak vizét pedig sokféle betegség kezelésére ajánlják, így a mozgásszervi, idegrendszeri, nőgyógyászati és reomás panaszokkal küszködőknek. Torda és Abrudbánya között 1912-től 1990-ig a személyi és teherforgalom lebonyolítására közlekedett a keskenyvágányú vonat a vicinális. Igen sokak bánatára, ez a kép már csupán emlék.
Európai Uniós pályázati formában hatalmas beruházás keretében wellness és szórakoztató központtá épül át a sóbánya, aminek néhányak akik láttuk eredeti állapotában nem tudunk teljes mértékben örülni.
Tordai hasadék
http://www.welcometoromania.ro/DN75/DN75_Cheile_Turzii_m.htm
A Tordai Hasadék hossza 3.5 km. Falai magasak, valóságos tornyok, szakadékosak és több barlangnak adnak otthont. A jobboldali 17, a baloldali 5 barlangot rejt. Ha a völgyön felfelé haladunk a baloldalon egy hatalmas fal panorámája tárul elénk, ez a Sárga torony (Turnul Galben). A szemközti oldalon megcsodálhatjuk a Lépcsőzetes Falat (Pereţii cu Trepte), amelynek aljában van a legnagyobb kőomlás a Grohota Pădurii.
Az alpinisták kedvenc helye a 200 métert is meghaladó Nagy Fal. Több alpinista útvonal is létezik. Ezek 3 nyelvű leírását olvashatják a www.roclimbing.net/rocksites/turzii/ honlapon. A régészek a hasadék barlangjaiban hajdani réz-bronz- és vaskorszaki emberek és állatok nyomaira bukkantak. A Tordai hasadékot már 1938-ban védettnek nyilvánították. Rezervátum, ezenkívül szerepel az U.N.E.S.C.O. által jegyzett természeti műemlékek listáján is.
Egy 2,5 órás gyalogtúrával sikerült a hasadékon végig menni és egy kitartóbb csapatrésszel a felső peremen vezető turistaúton a hasadékot gyönyörű napsütéses időben fölülről is megnézni.
Délután 15,oo-órától Kolozsvár városnézés idegenvezetővel.
Mild Zsuzsa helyi idegenvezető és Váncsa Klári segítségével Kolozsvár belvárosában tettünk egy három órás sétát.
Mátyás király szobra
http://www.welcometoromania.ro/Cluj/Cluj_Statuia_Matei_Corvin_m.htm
Mátyás Kolozsvár szülötte, Magyarország királya lett és 1458-1490 között uralkodott. Igazságos, jó király volt, és ezért alattvalói nagyon szerették. Halála után meg is született a mondás: meghalt a király, meghalt az igazság.
A kolozsváriak tiszteletük jeléül szobrot kívántak emelni a város nagy szülöttének. Pénzt gyűjtöttek és megbízták Fadrusz Jánost a szobor elkészítésével, amelyet 1902-ben lepleztek le. Az 1900-ban megtartott párizsi világkiállítás zsűrije szobráért, Fadrusznak ítélte a rendezvény fődíját. Azóta, a bronzkirály lováról, hűséges alattvalói társaságában figyeli, mi történik körülötte.
Mátyás király szülőháza:
http://www.welcometoromania.ro/Cluj/Cluj_Casa_Matei_Corvin_m.htm
Ebben a házban szállt meg valahányszor Kolozsváron járt Hunyadi János felesége, Szilágyi Erzsébet. Itt hozta világra 1443 február 23-án kisfiát Mátyást is, akit 17 évvel később Magyarország királyának választottak. Azóta természetesen több átalakításon is átment a gótikus épület. Mára csupán az utca felőli rész őrzi az eredeti kinézetét. Kolozsvár legrégebbi emeletes háza jelenleg a Ioan Andreescu nevét viselő Képzőművészeti Főiskolának ad otthont.
Vacsora:19,oo-órakor megrendelésre a Bethlen Kata Diakóniai Központ éttermében.
Menü: Tyúkhúsleves, Töltött káposzta, Cukrászsütemény
2009. október 11. vasárnap:
Svédasztalos reggeli 7,oo – 8,oo óra között, majd indulás 8,oo-kor autóbusszal Kolozsvárról Körösfőre és a népművészeti kirakodóvásár felkeresése.
Körösfő
http://www.welcometoromania.ro/E60_Oradea_Cluj/E60_Oradea_Cluj_Izvorul_Crisului_m.htm
A Sebes Körös forrásánál található településről, Körösfőről már az 1276-ban keltezett dokumentumok is szólnak. Rendkívüli népszerűségét a hagyományokon alapuló famegmunkálásnak és a kézimunka művészetének köszönheti. Évszázadokon át őrizte meg Kalotaszeg hagyományait és szokásait. Ünnepek alkalmával csodálatos látvány, a dombra épült templom felé vezető út.
Népviseletbe öltözött lányok mennek a templom felé. A templomot 1764-ben építették, egy régebbi helyére. Itt őriznek 1660-tól egy felbecsülhetetlen értékű török szőnyeget, melyet II. Rákóczi György hagyott itt, hálája jeléül a harc mezején szerzett sebeinek ápolásáért. A településen áthaladó út mentén a házak előtt állandó jellegű kirakodóvásár működik, ahol igen sok külföldi turista megáll, emléktárgyakat vásárolni.
Utazás Kalotaszentkirályra, ahol Vincze Kecskés István (Davincze Tours, 0040-264-257580, e-mail: davincze@clicknet.ro ) falusi vendégfogadása 12,oo-kor kezdődik:
– látogatás a református templomban ( XIII. sz., kazettás mennyezet )
– fogadás egy régi csűrben : szilvapálinka kóstolás, kávé, tea, pogácsa
– a helyi népviselet és néptánc bemutatása, valamint
– ebéd (6 db mics, mustárral és kenyér) a vendégházában.
Tovább utazás 15,oo-kor a Fekete-tói kirakodó vásár, valamint a Körös-révi szoros felé, amely programok sajnos a minket utolérő esős időjárás miatt elmaradtak.
Haza utazás Nagyváradon keresztül, pihenő a Reál Bevásárló központnál, érkezés Békéscsabára 19,oo-óra körül.
Résztvevők:
Név | Szakcsoport |
Dudás György | Autóbuszközlekedési |
Dudásné Bertók Margit | Autóbuszközlekedési |
Göbölös András | Autóbuszközlekedési |
Ungor Béla | Autóbuszközlekedési |
Harsányi Márton | Autóbuszközlekedési |
Zsibrita János | Autóbuszközlekedési |
Kocziszky Mátyásné | Autóbuszközlekedési |
Skultéti Jánosné | Autóbuszközlekedési |
Nagy Lászlóné | Autóbuszközlekedési |
Szabó Ferenc | Vasúti |
Szabó Ferenc + 1fő | Vasúti |
Tóth Lászlóné | Vasúti |
Gortkó Pálné | Vasúti |
Petrovszkiné Pavelka Éva | Vasútgépész |
Bottóné Laczó Klára | Vasútgépész |
Vecsernyés János | Vasútgépész |
Vecsernyés Jánosné | Vasútgépész |
Dékány Zsigmond | Vasútgépész |
Dékány Zsigmondné | Vasútgépész |
Takács Zsolt | Vasútgépész |
Zolnai György | Vasútgépész |
Tamás Péter | Vasútgépész |
Fehér Sándor | Vasútgépész |
Kaszai Viktória | Vasútgépész |
Virág Mihály | Közúti |
Virág Mihályné | Közúti |
Szénási György | Közúti |
Szénásiné Gyeraj Mária | Közúti |
Szabó Hajnalka | Közúti |
Vanyó Anna | Közúti |
Liptákné Kovács Ibolya | Közúti |
Subasicz Imréné | Közúti |
Dr. Endreffy Zoltán | Közúti |
Kucsara Tibor | Közúti |
Tuska Mihály | Közúti |
Szabó Lajos | Közúti |
Hódosi József | Közúti |
Kovács Mihály | Közúti |
Dobókői György | Hatósági |
Dobókői Ágnes | Hatósági |
Dr. Szeberényi Andor | Hatósági |
Dr. Szeberényi Andorné | Hatósági |
Fabó István | Hatósági |
Melian Judit | Hatósági |
Damó Júlia | Hatósági |
Damó István | Hatósági |
Karsai Mihály | Hatósági |
Maláta Ferenc | Hatósági |
Knyihár Krisztián | Hatósági |
Bokor Gyula | Hatósági |
Tótka Sándor | Hatósági |
Váncsa Klára | Közreműködők |
Meggyesi Pál | Közreműködők |
Horváth László | Emberi tényező |
Horváthné Zsuzsana | Emberi tényező |
Komlósi Ferenc | Emberi tényező |
Szeredi Péter | Emberi tényező |
Kloki’Transz gépkocsi vezetői: | |
Szabó István | 48 férőhelyes busz |
Czinanó Róbert | 16 férőhelyes busz |